Właściwe ciśnienie jest warunkiem dobrej przyczepności.
Temperatura otoczenia wpływa na ciśnienie w ogumieniu.
Im niższa temperatura, tym niższe będzie mierzone ciśnienie.
Aby skompensować wpływ niskich temperatur i zapewnić właściwe ciśnienie w oponach zimowych, trzeba dopompować koła, zwiększając ciśnienie o 0,2 bara zarówno w stosunku do wartości dla typowego użycia, jak i dla innych zastosowań (zalecane ciśnienie można sprawdzić w instrukcji obsługi).

Nie wolno przekraczać następujących ciśnień powietrza podczas montażu:

OPONY W SAMOCHODACH OSOBOWYCH 3 BAR
OPONY TERENOWE 5 BAR
OPONY W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH 8,5 BAR
OPONY W TERENOWYCH SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH 10 BAR

Ciśnienie powietrza należy zwiększać stopniowo, przy czym należy je sprawdzić przed dalszym dopompowywaniem. Po zakończeniu montażu ciśnienie napełniania zostaje obniżone do ciśnienia pracy. W skutek przenikania opony stale tracą niewielkie ilości powietrza, dlatego też ciśnienie w nich należy sprawdzać regularnie. Także w oponie zapasowej, gdzie ciśnienie powinno być, o 0,5 BARA większe. Ciśnienie powietrza należy sprawdzać na zimnych oponach, gdyż w oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta. Zastosowanie się do wszelkich wskazówek zadecyduje nie tylko o właściwościach jazdy, ale przede wszystkim o trwałości ogumienia. Zbyt niskie ciśnienie powietrza prowadzi do odkształcenia się ogumienia, skutkiem, czego może wystąpić szybsze zużycie lub uszkodzenie osnowy opony. Nieoceniona w praktyce okazuje się kontrola wzrokowa opony, nawet nie wprawnego obserwatora. Podczas takiego badania musimy zwrócić uwagę na wyraźne uszkodzenia takie, jak wgłębienia, guzy, rysy i pęknięcia oraz nieregularne zużycie opon, gdyż mogą one wskazywać na szereg problemów zaczynając od podwozia poprzez amortyzatory do niewyważeń.

Na co wpływa ciśnienie w oponie?

Ciśnienie powietrza w oponie wpływa na:

– bezpieczeństwo
– przebieg
– amortyzację wstrząsów
– kierowalność
– przyczepność
– opory toczenia
– wrażliwość opony na uszkodzenia

Dbanie o właściwe ciśnienie daje między innymi następujące korzyści:

– większe przebiegi opon
– mniejsze zużycie paliwa
– mniejszy poślizg opony (trakcja)
– komfort

Przyczyny obniżania się ciśnienia

Przyczyny obniżania się ciśnienia:

  • – naturalnym przenikaniem pompowanego powietrza przez części składowe opony
  • – spadkiem temperatury
  • – małymi przebiciami, które w oponach bezdętkowych mogą prowadzić do całkowitego ujścia powietrza w efekcie spowodować nieodwracalne uszkodzenia w oponie
  • – złym stanem felgi (zdeformowana, zardzewiała, zabrudzona,itd)
  • – uszkodzeniem wentyla lub wkładki zaworowej (należy pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym
    źródło: opony.pl