Wszystkie opony posiadają oznaczenia umożliwiające ich klasyfikację. Zazwyczaj umieszczone są na bocznej ścianie i zawierają się w ciągu enigmatycznie połączonych symboli, z którymi powinien się zapoznać każdy posiadacz samochodu.

185/60R14 82 H (przykładowo)

Pierwsza liczba (185) określa szerokość opony w milimetrach
Druga liczba określa stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Seria 60 oznacza 60% z 185 mm, tzn. 111 mm. – wyjątek stanowi seria 80, której zazwyczaj się nie podaje (np.155R13)
Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym przypadku opony radialne
Trzecia liczba (14) oznacza średnicę tarczy koła w calach
Czwarta liczba to indeks nośności opony (np. 82 – 475 kg)
Ostatnia litera oznacza klasę prędkości (H – 210 km/h), informujący o prędkości maksymalnej, jaką może osiągać opona, jak również o zdolności opony do przenoszenia dostępnej mocy samochodu. Najczęściej stosowane indeksy: Q do 160 km/h, T do 190 km/h, H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h, Y do 300 km/h.
Kierowcy, którzy preferują styl sportowy, bądź też cenią komfort i ekonomikę powinni przy wyborze opon pamiętać o tym, że optymalny dobór oznacza dodatkową dynamikę, bezpieczeństwo oraz przyjemność jazdy. Każdy rodzaj opon posiada swój indywidualny charakter, swoje zalety i ograniczenia, które należy brać pod uwagę dokonując zakupu.

Przykład:

175/70 R 13 – rozmiar opony

175 – nominalna szerokość opony w mm
70 – wskaźnik profilu, tzn. ile procent z szerokości opony stanowi wysokość jej boku. Przy braku tego oznaczenia np. 165 R 13 wskaźnik profilu wynosi około 82
R – kod konstrukcji wewnętrznej opony (R – opona radialna)
13 – nominalna średnica osadzenia w calach

82T – zakodowana nośność opony i jej dopuszczalna prędkość

82 – indeks nośności
T – symbol prędkości

Radial – dodatkowe oznaczenie opony o konstrukcji radialnej

M+S (z angielskiego mud + snow oznacza błoto + śnieg) – oznaczenie opony zimowej

Tubeless – oznaczenie opony bezdętkowej

E8020395 – znak i numer homologacji europejskiej według regulaminu ECE

MAX. LOAD…

LOAD – opis maksymalnej nośności opony (w kg i LBS – funty)
INFLATION PRESSURE – opis maksymalnego ciśnienia wewnętrznego (w kPa i PSI- funt na cal kwadratowy)

ROTATION – napis i strzałka wskazują odpowiedni kierunek toczenia opony – występuje tylko w oponach z kierunkową rzeźba bieżnika (np. Kormoran Sprint czy Kormoran Winter)

Graficzne przedstawienie warunków eksploatacji

DOT B5FH UEL – oznaczenie opony, której parametry zgodne są z normami USA. Jest to zakodowany rozmiar opony, producent i budowa wewnętrzna

346 – zakodowana data produkcji (34 tydzień 1996
roku)

UWAGA –oznaczenia 10 i 11 znajdują się tylko po jednej stronie opony

TREAD =… – opis zewnętrznej budowy opony

GAT I – oznaczenie opony w pierwszym gatunku

źródło: opony.pl